Anonimizacja nagrań wideo, zwłaszcza dotyczących działek sąsiadów i miejsc publicznych, jest istotnym zagadnieniem w kontekście przepisów prawa dotyczących ochrony danych osobowych zarówno w Polsce, jak i w Unii Europejskiej.
Poniżej omawiamy kluczowe aspekty prawne związane z anonimizacją nagrań wideo, szczególnie w kontekście monitoringu sąsiedzkiego i miejsc publicznych, jak:
- RODO (GDPR) jako podstawowy akt prawny regulujący ochronę danych osobowych w UE.
- Konieczność anonimizacji nagrań poprzez usuwanie lub zasłanianie informacji umożliwiających identyfikację osób.
- Specjalne zasady dotyczące monitoringu sąsiedzkiego, w tym obowiązek informowania sąsiadów.
- Regulacje dotyczące nagrywania w miejscach publicznych.
- Dodatkowe przepisy krajowe, takie jak polska Ustawa o ochronie danych osobowych.
- Zasady proporcjonalności i minimalizacji danych przy stosowaniu monitoringu wizyjnego.
Spis treści
RODO (GDPR)
Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO, znane także jako GDPR) jest głównym aktem prawnym regulującym ochronę danych osobowych w UE. Zgodnie z RODO, nagrania wideo, które mogą zidentyfikować osoby (np. twarze, tablice rejestracyjne), są traktowane jako dane osobowe. Konieczne jest uzyskanie zgody osób nagrywanych lub posiadanie innej podstawy prawnej do rejestrowania i przetwarzania takich danych.
Anonimizacja
Jest to proces usuwania lub zasłaniania informacji umożliwiających identyfikację osób, tak by nie można było ich zidentyfikować ani bezpośrednio, ani pośrednio. W kontekście nagrań wideo może to obejmować rozmycie twarzy, tablic rejestracyjnych, czy innych charakterystycznych elementów.
Monitoring sąsiedzki
Jeśli kamery monitoringu obejmują także nieruchomości sąsiednie, należy być szczególnie ostrożnym, aby nie naruszać prywatności sąsiadów. W Polsce, tak jak w innych krajach UE, właściciele nieruchomości muszą poinformować sąsiadów o zakresie monitoringu, a także odpowiednio uzasadnić potrzebę rejestrowania obrazu z fragmentu ich terytorium.
Miejsca publiczne
Nagrywanie w miejscach publicznych jest zwykle dozwolone, ale nadal podlega regulacjom prawnym. W miarę możliwości należy unikać rejestrowania szczegółowych informacji pozwalających na identyfikację osób. W przypadku publikacji takich nagrań ważne jest zapewnienie, że osoby postronne zostały odpowiednio zamaskowane.
Przepisy krajowe
Oprócz RODO, poszczególne kraje członkowskie UE, w tym Polska, mogą mieć dodatkowe przepisy regulujące kwestie monitoringu wizyjnego i ochrony danych osobowych. W Polsce zastosowanie ma m.in. Ustawa o ochronie danych osobowych.
Zasady proporcjonalności i minimalizacji danych
Stosując monitoring wizyjny, zawsze należy zachować proporcjonalność oraz minimalizować zakres zbieranych danych – nagrywać tylko wtedy i tam, gdzie jest to absolutnie konieczne.
Podsumowując, osoby i podmioty zajmujące się nagrywaniem wideo powinny dokładnie zapoznać się z przepisami RODO oraz lokalnymi regulacjami, aby zapewnić ochronę danych osobowych zgodnie z prawem. W razie wątpliwości warto skonsultować się z prawnikiem specjalizującym się w ochronie danych.
Przepisy, Ustawy, rozporządzenia
Poniżej została zamieszczona lista przepisów i cytatów z linkami do źródeł przepisów prawa w Polsce i UE dotyczących anonimizacji nagrań wideo:
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (RODO):
"'dane osobowe' oznaczają wszelkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej ('osobie, której dane dotyczą'); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej"
Źródło: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32016R0679
Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych:
"Art. 1. 1. Ustawę stosuje się do ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w zakresie określonym w art. 2 i art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)"
Źródło: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001000/T/D20181000L.pdf
Art. 15 RODO - Prawo dostępu przysługujące osobie, której dane dotyczą:
"Osoba, której dane dotyczą, jest uprawniona do uzyskania od administratora potwierdzenia, czy przetwarzane są dane osobowe jej dotyczące, a jeżeli ma to miejsce, jest uprawniona do uzyskania dostępu do nich oraz następujących informacji: (...)"
Źródło: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32016R0679
Art. 5 RODO - Zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych:
"1. Dane osobowe muszą być:
a) przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i w sposób przejrzysty dla osoby, której dane dotyczą („zgodność z prawem, rzetelność i przejrzystość");
b) zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami (...);
c) adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane („minimalizacja danych");"
Źródło: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32016R0679
Art. 9a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym:
"1. Gmina w celu zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej może stosować środki techniczne umożliwiające rejestrację obrazu (monitoring) w obszarze przestrzeni publicznej, za zgodą zarządzającego tym obszarem lub podmiotu posiadającego tytuł prawny do tego obszaru lub na terenie nieruchomości i w obiektach budowlanych stanowiących mienie gminy lub jednostek organizacyjnych gminy, a także na terenie wokół takich nieruchomości i obiektów budowlanych, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli lub ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej."
Źródło: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19900160095/U/D19900095Lj.pdf
Pomoc
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości lub niejasności dotyczące przedstawionych informacji, zachęcamy do skorzystania z naszej konsultacji. Chętnie pomożemy w wyjaśnieniu wszelkich niejasności i rozwiązaniu problemów związanych z tematem anonimizacji nagrań wideo oraz obowiązujących przepisów prawa. Nasz zespół ekspertów jest gotowy, aby udzielić szczegółowych wyjaśnień i praktycznych porad dostosowanych do Twojej konkretnej sytuacji.